30   
شناسه خبر: 55391   
تاریخ انتشار: 1396/02/25 10:57
بخش‌های مختلف یک طرح کسب و کار - (۱) خلاصه اجرایی
بخش‌های مختلف یک طرح کسب و کار - (۱) خلاصه اجرایی
از امروز و در چند مطلب پیوسته و کوتاه، بخش‌های مختلف یک طرح کسب و کار برای شما مخاطبان عزیز ایرانیان موفق ارائه می‌گردد.

پایگاه خبری ایرانیان موفق: اگرچه امروز در مباحث مربوط به کسب و کارهای نوپا، تاکید بیشتری بر تهیه‌ی "مدل کسب و کار" (Business Model) می‌شود، اما هم‌چنان تهیه یک "طرح کسب و کار" (Business Plan) هم از لحاظ حفظ یکپارچگی و نظم در اجرا و هم برای ارائه به بانک‌ها و سرمایه‌گذاران، از اهمیت بسیاری برخوردار است.

از امروز و در چند مطلب پیوسته و کوتاه، بخش‌های مختلف یک طرح کسب و کار برای شما مخاطبان عزیز ایرانیان موفق ارائه می‌گردد. 

خلاصه اجرایی

خلاصه‌ی اجرایی معمولاً مهم‌ترین بخش یک طرح جامع کسب و کار تلقی می‌شود. این فسمت به‌طور خلاصه به خواننده‌ی طرح شما می‌گوید که شرکت شما در حال حاضر در کجا و چه شرایطی قرار دارد، می‌خواهید آن‌را به کجا برسانید، و چرا به عقیده‌ی شما ایده‌ی کسب و کارتان در آینده موفق خواهد بود. اگر به دنبال جذب سرمایه‌ هستید، خلاصه‌ی اجرایی اولین فرصت شما برای ربودن توجه سرمایه‌گذار احتمالی است.

خلاصه‌ی اجرایی باید نقاط قوت کلیات برنامه‌ی شما را پررنگ کند. در نتیجه باید آخرین بخشی باشد که آن‌را می‌نویسید. با این وجود معمولاً در ابتدای طرح جامع کسب و کار شما قرار می‌گیرد.

 

چه چیزهایی در خلاصه اجرایی بگنجانیم

در ادامه به چند نکتۀ کلیدی که باید در خلاصه اجرایی گنجانده شوند بر اساس مقطع کسب و کار اشاره می‌کنیم:

- اگر کسب و کاری تثبیت شده دارید؛

اگر کسب و کار شما به ثبات رسیده‌است، مطمئن شوید که اطلاعات زیر حتماً در طرح کسب و کار شما ذکر شوند:

۱. بیانیه ماموریت (Mission Statement): این بخش توضیح می‌دهد که کسب و کار شما درباره‌ی چیست. طول این قسمت بین چند جمله تا یک پاراگراف خواهد بود.

۲. اطلاعات شرکت: شامل بیانیه‌ی کوتاهی است که زمان شروع کسب و کار، نام مؤسسین و نقش‌هایشان، تعداد کارمندان و محل کسب و کار شما را پوشش می‌دهد.

۳. نکات برجسته‌ی توسعه: شامل نمونه‌هایی از رشد شرکت از قبیل نکات جالب مالی یا مربوط به بازار است (برای مثال شرکت الف حاشیه سود و سهم بازارش را از زمان تأسیس هر سال به طور مستمر افزایش داده‌است). گراف‌ها و جدول‌ها می‌توانند در این بخش مفید باشند.

۴. محصول/خدمات شما: بطور مختصر محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید را وصف کنید.

۵. اطلاعات مالی: اگر به دنبال جذب سرمایه هستید این قسمت باید شامل هر نوع اطلاعات درباره‌ی بانک و سرمایه‌گذاران فعلی شما باشد.

۶. برنامه‌های آینده را خلاصه کنید: توضیح دهید که می‌خواهید کسب و کار خود را در آینده به چه سمت و سویی ببرید.

به استثنای بیانیه‌ی ماموریت، همه‌ی اطلاعات موجود در خلاصه‌ی اجرایی باید به شکلی مختصر و مفید و در یک صفحه پوشش داده‌شوند. خلاصه‌ی اجرایی اولین قسمت طرح کسب و کار شماست که افراد زیادی آن‌ را خواهند ‌دید، پس هر قسمت باید لحاظ شود.

 

- اگر استارتاپ یا کسب و کاری نوپا هستید

اگر به تازگی در حال راه‌انداختن کسب و کاری جدید هستید، اطلاعات کسب و کار شما به اندازه‎ی یک شرکت جاافتاده نخواهد بود. به جای آن، بر روی تجربه و پیشینه‌ی خود به‌علاوه‌ی تصمیماتی که شما را به سمت شروع این شرکت به‌خصوص سوق داده است تمرکز کنید.

نشان دهید که تحلیل بازار را انجام داده‌اید. اطلاعاتی درباره‌ی نیاز یا شکافی در بازار مخاطب خود و اینکه چطور راه‌حل‌های خاص شما می‌توانند آن شکاف را پر کنند بگنجانید. خواننده را قانع کنید که می‌توانید در بازار مخاطب خود موفق شوید، و سپس به برنامه‌های آینده بپردازید.

به یاد داشته باشید که خلاصه اجرایی آخرین چیزی است که خواهید نوشت ولی محل قرار دادن آن در ابتدای طرح کسب و کارتان است.

اولین قسمت یک طرح کسب و کار که باید به آن بپردازید، قسمت توصیف شرکت است که در مطلب آتی به آن پرداخته می‌شود.

captcha